GoodReviews – Saul Edwards

Als je start met ondernemen, open je werelden voor jezelf waarvan je daarvoor niet eens wist dat ze bestonden — Wat heb je bijvoorbeeld aan projectmanagement als freelancer? Met welke zaken moet je eigenlijk allemaal rekening houden als je een bedrijf begint, waar moet je voor waken en wat zijn echte musts om te doen?

In deze serie lees over verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor ondernemers. Niet geplukt van een website die de zoveelste open deur intrapt, maar van mensen. Onze mensen. Vijf ondernemers van StartDock vertellen over hun bedrijf en hun branche, zodat jij ervan kan leren. In dit deel is Saul aan het woord, hij vertelt over social proof als marketing en de manier waarop zijn bedrijf GoodReviews een probleem voor startende ondernemers oplost.

Waarom zou jouw bedrijf moeten bestaan?

Waarom start je een bedrijf? Dit is een vraag die je op twee verschillende manieren kunt beantwoorden; persoonlijk en zakelijk. Om welke reden start jij een bedrijf? En om welke reden is het een legitiem bedrijf? Laten we beginnen met de laatste vraag.

Saul: ‘Het eerste dat een startend bedrijf moet doen, is een probleem identificeren en vervolgens een oplossing voor dat probleem aandragen. Gedurende mijn carrière heb ik met honderden bedrijven gewerkt, variërend van kleine tot grote ondernemingen, van lokale loodgieters tot wereldwijde franchises die in meerdere landen actief zijn. Ik heb deze bedrijven geholpen met digitale marketing en één vraag bleef maar bij me opkomen. Die vraag is uiteindelijk de basis van mijn bedrijf geworden.’

Waarom bestaat GoodReviews?

Saul: ‘Op bedrijfsniveau zijn er veel marketingoplossingen op het gebied van reviews, zoals platforms waarmee bedrijven reviews kunnen verzamelen en gebruiken. Voor kleine tot middelgrote bedrijven daarentegen ontbreken deze opties. Hoe meer gesprekken ik met deze klanten had, des te meer ik merkte dat er behoefte was aan een softwareoplossing. Elke keer als deze vraag opkwam, moest ik ze wijzen op software die $500 tot $3000 per maand kost. En dat is ongelooflijk veel geld voor 99% van de bedrijven. Het probleem dat GoodReviews probeert op te lossen, is het creëren van een review-platform voor kleine tot middelgrote bedrijven, zodat zij ook beoordelingen kunnen verzamelen en gebruiken.’

Wat is Social proof

Wanneer een bedrijf zegt dat hun service of product de beste is die er is, word je over het algemeen een beetje sceptisch. Het is voor hun voordelig als jij denkt dat zij de beste zijn, dus proberen ze het jou te laten geloven door het te zeggen. Dit is niet de meest elegante manier van overtuiging. Wanneer andere mensen — die er helemaal geen baat bij hebben — zeggen dat het product het beste is, zal je het eerder geloven. Zulke sociale beoordelingen zijn waardevol voor bedrijven.

Saul: ‘Negen van de tien aankoopbeslissingen worden genomen of beïnvloed door reviews, of het nu mond-tot-mondreclame of online reviews zijn. Offline beoordelingen vinden op heel veel verschillende manieren plaats. Een lange rij voor een foodtruck of een volgeboekt restaurant kan een beoordeling zijn omdat het mensen laat denken: “Die plek moet goed zijn.” Als je goed kijkt, kunnen heel veel dingen een recensie zijn.

In dit scenario is de wachtrij social proof. De wachtrij zorgt voor geloofwaardigheid en vertrouwen voor een merk. Toen we de digitale wereld betraden, moesten ondernemers of webshopeigenaren manieren bedenken om vertrouwen en geloofwaardigheid voor een online medium te creëren. Social proof komt in dit geval van beoordelingen op een website, de klanten of het aantal klanten dat we hebben. Als je tegenwoordig een website ziet, begint deze meestal met een ‘call to action’-knop, vervolgens een beetje informatie over het product en dan verschillende vormen van social proof.’

Er zijn verschillende manieren om social proof te implementeren als startende ondernemer. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind. Geschreven beoordelingen, video-beoordelingen, een vermelding in geloofwaardige media of een nieuwspublicatie, en het aantal klanten zijn allemaal verschillende voorbeelden die je als social proof kan gebruiken.

Saul: ‘Mensen laten actief beoordelingen achter, omdat mensen graag andere mensen helpen. Je kunt deze trend bijvoorbeeld zien op Yelp of TripAdvisor. Aan de andere kant, als je om een beoordeling vraagt, door een eenvoudig te gebruiken e-mailformaat te sturen, reageert 60 tot 70 procent van de mensen. Dat is echt belachelijk veel.’

Toekomst van GoodReviews

Saul: ‘Momenteel zijn we bijna klaar met de widget. De volgende stap is het uitvoeren van een bètatest met 15 bedrijven om de software te debuggen en de statistieken te bekijken. Die we later kunnen gebruiken als social proof. Deze 15 bedrijven krijgen ons product voor 2 maanden gratis en daarna betalen ze ons normale tarief. De prijs is afhankelijk van het aantal unieke bezoekers per maand en varieert van €25 tot €75 per maand. Wat ik hoop te bereiken is dat ik iets kan zeggen in de zin van: “met onze app ontvangt u 5 conversies meer per week, plus het conversie percentage stijgt met 7%.”’

GoodReviews

Dit is een screenshot van een schoonheidssalon. Links onderaan zie je de GoodReviews-widget. Als je erop klikt, verschijnen er meer beoordelingen van andere mensen.

Authenticiteit als marketingtool

Je zult mensen aantrekken, niet omdat je verkoopt wat je verkoopt, maar waarom je het verkoopt. Dit komt rechtstreeks van Start With Why van Simon Sinek. Saul: ‘Het beste marketingadvies dat ik je kan geven is: lees Start With Why. Ik heb gemerkt dat bedrijven die duidelijk definieerden wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen, op de lange termijn meer succes hebben.

Als je tegen iemand liegt, zullen ze je niet vertrouwen. Je bent daar om een probleem op te lossen. Als jouw manier om dat probleem op te lossen authentiek is, begin je al aan het opbouwen van vertrouwen. Het opbouwen van vertrouwen komt neer op de fundamentele definitie waarom je bestaat in de zakelijke wereld.’

De reden dat je in de zakelijke wereld bestaat, is het antwoord op de vraag waarom je je bedrijf op een persoonlijk niveau bent begonnen. Als je duidelijk kan definiëren waarom je doet wat je doet, start je als een authentieke onderneming. Je bent niet authentiek om het authenticiteit zijn, het heeft een enorm zakelijk voordeel. Saul: ‘Het bewerkstelligen van geloofwaardigheid en vertrouwen voor je merk vanuit een hoger marketingperspectief gebeurt door een duidelijke missie en visie te hebben. Dit is de fundering waarom je als bedrijf bestaat.

Om dit in context te plaatsen: een review is een onderdeel van social proof, wat op zijn beurt een onderdeel is van de authenticiteit die je als bedrijf toont.’

Je zult mensen aantrekken, niet omdat je verkoopt wat je verkoopt, maar waarom je het verkoopt. Saul: ‘Kijk naar Apple met hun Think Different-campagne of Nike met Just Do It.

Bedrijven trekken mensen aan die een soortgelijke mentaliteit hebben. Die campagnes hebben een enorme impact gehad en het komt allemaal neer op social proof. Als je met je bedrijf een lange levensduur wilt hebben, is het ongelooflijk belangrijk om de kern van je bedrijf goed te formuleren. Hier haal je je geloofwaardigheid uit, en zich weer uitbetaald in social proof van anderen voor jou.’

Een bedrijf is meer dan alleen goede marketing, je hebt een product of een dienst nodig, je financiën moeten op orde zijn, je moet weten hoe je sales doet en nog veel meer. Of zoals Saul het zegt: ‘Marketing is slechts een stukje van de puzzel, je hebt alle stukjes nodig om het volledige plaatje te zien.’