StartDock Kwartaal Impact Update

Bij StartDock vinden we het ouderwets om een bedrijf alleen te beoordelen op basis van de som 'Omzet - Kosten = Winst / Verlies'. Daarom is StartDock momenteel bezig om een B Corp te worden, wat onze impact open en transparant maakt, terwijl we ons bedrijf inzetten als kracht voor het goede.

B corp

6 min
Max Koningen

De mensheid wordt geconfronteerd met problemen zoals klimaatverandering, discriminatie en ongelijkheid, dus als bedrijf kun je je ogen niet sluiten voor deze uitdagingen en alleen maar blijven streven naar 'groei'. 

"Voor mij klinkt het oneerlijk dat grote olie- en gasbedrijven talloze natuurlijke hulpbronnen gebruiken én een drijvende kracht zijn achter klimaatverandering, maar toch hun aandeelhouders jaar na jaar hun zakken vullen met geld. Er klopt iets niet in ons kapitalistische systeem, als we kijken naar de uitdagingen waarmee onze planeet wordt geconfronteerd. Waarom zou je financieel beloond worden voor het veroorzaken van klimaatverandering als je ook je bedrijf als kracht voor het goede kunt gebruiken, zoals B Corps doen?" - Thom Wernke, medeoprichter & CEO van StartDock.

In onze kwartaalupdate streven we ernaar om een ​​diepgaande blik te bieden op onze initiatieven op de vijf aspecten van ons proces om een ​​B Corp te worden:

  • Klanten (onze impact op Dockers)
  • Werknemers (onze impact op collega's)
  • Milieu (onze impact op het milieu)
  • Gemeenschap (onze impact op de lokale wereld rond StartDock en onze locaties)
  • Bestuur (beleid en statuten die ons verplichten om 'goed te doen')

We zullen onze voortgang in de richting van deze doelen delen, inclusief ons energie- en waterverbruik, afvalreductie en inspanningen voor community outreach.. We gaan deze update gebruiken om terug te kijken op onze prestaties, uitdagingen en gebieden waar we ons nog verder kunnen verbeteren.

Door onze voortgang en doelen te delen, hopen we anderen te inspireren om zich bij ons aan te sluiten op deze reis naar een duurzamere toekomst. Of je nu een Docker, leverancier, investeerder of een individu bent die een verschil wil maken, we nodigen je uit om met ons mee te gaan.

 

Terugblik: Q1 2023

In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in de richting van onze impact doelen. Om samen te vatten:

Indiening B Impact Assessment

Een van onze belangrijkste prestaties was het voltooien en indienen van de B Impact Assessment bij B Lab (de moederorganisatie van B Corp), die we begin vorig jaar zijn gestart. We zijn trots om aan te kondigen dat we een huidige score van 87,4 punten hebben, wat getuigt van onze commitment. Hoewel we net niet ons doel van 90 punten hebben gehaald, implementeren we al veranderingen om onze score verder te verbeteren in het volgende kwartaal (Q2 2023). Wil je meer weten over onze beoordeling? Bekijk onze scorekaart onder de tekst! Wil je meer weten over het worden van een B Corp? Bezoek dan onze partner en Docker Move to Impact!

CO2-dashboard en acties

Een andere prestatie waar we trots op zijn, is het beschikbaar maken van live informatie over energie- en waterverbruik voor alle Dockers. Dit stelt onze gemeenschapsleden in staat om meer geïnformeerde beslissingen te nemen over hun energie- en waterverbruik en moedigt hen aan om meer aandacht te besteden aan hun impact op het milieu.

We hebben ook reductiedoelstellingen voor het jaar 2023 gesteld. Door deze doelen te stellen, verplichten we onszelf om onze CO2-voetafdruk te verminderen en duurzame praktijken te bevorderen in onze bedrijfsvoering. Om deze doelen te bereiken, hebben we de eerste waterbesparende methoden geïnstalleerd op onze locatie aan de Keizersgracht. En we zijn van plan om nog veel meer te doen…

Wijziging van de statuten van StartDock

We hebben onszelf officieel verplicht aan de normen van B Lab door onze statuten te wijzigen via ons notariskantoor.

Een meer duurzaam, ecologisch en verantwoord inkoopbeleid

Enkele veranderingen die we hebben doorgevoerd:

  • We zijn overgestapt van Albert Heijn zeep naar duurzame zeep van Docker Baya Baya
  • Elke maand bestellen we soep voor de lunch die wordt geproduceerd door eenzame ouderen via Oma's Soep
  • Thee voor al onze locaties wordt nu ingekocht via Senza Tea, die werken met een transparante toeleveringsketen en 94% afval verminderen in vergelijking met reguliere theezakjes
  • Koffie voor al onze locaties wordt nu lokaal of met een gezonde en eerlijke toeleveringsketen ingekocht
  • Melk, havermelk en sojamelk worden biologisch ingekocht
  • We hebben de scheiding van afvalstromen verbeterd
  • Sinds het begin van 2023 verzamelen alle locaties nu apart koffiedik, papier en afval. Drie van de vijf locaties verzamelen ook apart plastic en organisch afval. We werken samen met Seenons aan een volledig gescheiden afvalinzameling.

We hebben veel beleidsdocumenten geschreven

Vóór 2023 had StartDock alleen 'huisregels', wat eigenlijk het enige document was dat op een 'beleidsdocument' leek. We houden niet echt van bureaucratie, dus het schrijven en controleren van beleidsdocumenten is niet onze grootste hobby. In 2023 hebben we een manier gevonden om de noodzakelijke bedrijfsbeleidsdocumenten voor inclusie, discriminatie en gelijkheid te schrijven, maar om ze ook luchtig en niet te bureaucratisch te houden. Dit zijn de beleidsdocumenten en codes die we hebben geschreven en waaraan we ons nu committeren:

Diversiteitsbeleid, Borstvoedingsbeleid, Klokkenluidersbeleid, Recyclingbeleid, Milieuvriendelijk inkoopbeleid, Gezondheids- en veiligheidsbeleid, Lokaal inkoopbeleid, Code of Ethics, Gedragscode, Gedragscode voor leveranciers.

Wat volgt: Q2 2023

Terwijl we ons begeven in het tweede kwartaal van het jaar, zijn we enthousiast om onze duurzaamheidsreis voort te zetten en te werken aan het behalen van onze doelen. Hier zijn enkele van onze doelen voor het volgende kwartaal:

  • Testen van een vorm van gamification gericht op duurzaam gedrag op één locatie: We geloven dat gamification een effectieve manier kan zijn om duurzaam gedrag aan te moedigen en te belonen onder onze gemeenschap. In het volgende kwartaal zijn we van plan om een vorm van gamification te testen op een van onze locaties om te zien hoe het wordt ontvangen en of het helpt om duurzame praktijken te bevorderen.
  • Installatie van slimme/automatische verlichting in gemeenschappelijke ruimtes op alle StartDock locaties: We erkennen dat verlichting een belangrijke bijdrage levert aan ons energieverbruik. Om onze ecologische voetafdruk en energiekosten te verlagen, zijn we van plan om slimme/automatische verlichting te installeren in gemeenschappelijke ruimtes op al onze locaties. Dit zal niet alleen energie besparen, maar ook de gebruikerservaring voor onze leden verbeteren.
  • Installatie van waterbesparende kranen op alle StartDock locaties: Water is een kostbare hulpbron en wordt steeds schaarser. We willen ervoor zorgen dat we het zo efficiënt mogelijk gebruiken. In het volgende kwartaal zijn we van plan om waterbesparende kranen te installeren op al onze locaties om ons waterverbruik te verminderen en duurzame praktijken te bevorderen.
  • Installatie van een methode voor waterbesparing voor toiletruimtes voor ten minste één locatie: Naast het installeren van waterbesparende kranen, zijn we ook van plan om een methode voor waterbesparing te implementeren voor toiletruimtes op een van onze locaties. Wist je dat het doorspoelen van een toilet tot wel 10 liter water kan kosten?

We zijn toegewijd aan het behalen van deze doelen en het maken van een positieve impact op het milieu en onze gemeenschap. We nodigen onze leden en belanghebbenden uit om zich bij ons aan te sluiten op deze reis en hun feedback en ideeën voor verbetering te delen. Samen kunnen we een duurzamere toekomst creëren voor onszelf en toekomstige generaties.

Als je feedback of input hebt over onze doelen en prestaties, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via impact@startdock.nl! We kijken ernaar uit om je meer updates te geven in de komende maanden en natuurlijk in de volgende update!!

Kom in contact

Verkrijg prijzen en beschikbaarheid.