Growth Supply – Ali Mese

Als je start met ondernemen, open je werelden voor jezelf waarvan je daarvoor niet eens wist dat ze bestonden — hoe pas je bijvoorbeeld projectmanagement tactieken toe als freelancer?

Met welke zaken moet je eigenlijk allemaal rekening houden als je een bedrijf begint, waar moet je voor waken en wat zijn echte musts om te doen? 

In deze serie lees over verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor ondernemers. Niet geplukt van een website die de zoveelste open deur intrapt, maar van mensen. Onze mensen. Vijf ondernemers van StartDock vertellen over hun bedrijf en hun branche, zodat jij ervan kan leren. In dit deel is Ali aan het woord, hij is storyteller en heeft een half miljoen volgers op zijn Medium-pagina: The Startup.

Wat storytelling eigenlijk is

Storytelling is een beetje een buzzword. Als je wilt dat mensen je product leren kennen: gebruik storytelling. Maar hoeveel mensen kunnen eigenlijk uitleggen wat het precies is en hoe het op de juiste manier toe te passen verder dan alleen uitleggen wat het woord letterlijk betekent: pakkende verhalen vertellen. 

Ali: ‘Groei begint met woorden. Verhalen die ontroeren. En mensen ontroeren is goed als je een bedrijf hebt. Een krachtige manier om te boeien is de menselijke kant van het bedrijf te laten zien. Zie het als De Gouden Driehoek met de componenten: het merk, het product en de mensen. Veel bedrijven praten uiteindelijk alleen over hun merk of hun product, maar ze missen de derde invalshoek. Als je over je bedrijf praat, moet je het menselijk maken.’

Als je de menselijke kant van het bedrijf wil laten zien, kan je niet alleen het product laten zien. Je hebt een aanpak nodig die breder is gericht dan wat ze verkopen. Ali: ‘Wanneer we met een nieuwe klant werken, interviewen we de oprichter, het hoofd marketing, het hoofd design en alle ontwerpers. We interviewen iedereen die we kunnen vinden omdat er zoveel verhalen en zoveel kennis in de hoofden van deze mensen zit. We proberen al die kennis eruit te halen, ze te laten praten over waar zij goed in zijn en het meest van weten en die wijsheid om te zetten in boeiende verhalen. Klanten zijn daar dol op.’ 

Growth Supply

“Groei begint met woorden” is de slogan van Growth Supply, het bedrijf van Ali. Tegenwoordig heeft hij een team van negen mensen die in negen verschillende landen werken. Het team bestaat uit experts die allemaal een achtergrond in schrijven hebben, hoewel de nadruk tussen hen enigszins verschilt: van een journalist tot een schrijver en van een redacteur tot een copywriter. Hun obsessie met woorden in de lijm tussen de puzzelstukjes. Ali: ‘Growth Supply is een storytelling studio die technologiebedrijven laat groeien door verhalen te vertellen. We doen geen design of development, we doen inhoud: het schrijven van je startpagina, onboarding e-mails, blogs en social media posts. Wij zijn woorden, geen plaatjes. Het is onze taak om saai te veranderen in boeiend.’

Omdat Growth Supply door de jaren heen groeide, creëerde het een machtspositie voor zichzelf. Ali: ‘We accepteren slechts een paar klanten tegelijk en we hebben een lange wachtlijst. Door deze positie lukt het ons om goed te concentreren op het leveren van kwaliteit, omdat onze groei voornamelijk wordt gedreven door mond-tot-mondreclame. Al vroeg realiseerden we ons dat het leveren van echte kwaliteit veel geld oplevert – dit is een van de redenen waarom we slechts een paar klanten tegelijk accepteren. We zorgen ervoor dat we voldoende tijd aan elke klant besteden. Als we uren en uren aan een enkel verhaal besteden, kunnen we het viraal laten gaan, dit hebben we nu al zo vaak gedaan. We werken met ongeveer drie klanten tegelijk en we rekenen premium prijzen zodat we de allerbeste mensen kunnen inhuren. Onze klanten zijn meestal grote Tech bedrijven in Silicon Valley en onze schrijvers werken meestal ook met één klant tegelijk, zodat ze kunnen begrijpen hoe de klant werkt en een langdurige relatie kunnen opbouwen zodat ze minstens een paar jaar bij ons blijven.’

Zelfs als je marktleider bent, is er nog veel te verbeteren

Een van de klanten van Growth Supply is JotForm, zij zijn de marktleider in de online form business met twee grote concurrenten: Typeform en Google Forms. Ali: ‘Ik had nog nooit van JotForm gehoord voordat ze contact met me hadden opgenomen. Het was raar, want ik kwam er toen snel achter dat ze marktleider waren in een markt waar zelfs Google de ring in stapte en een markt waar concurrenten zoals Typeform keer op keer investeringsrondes van miljoenen dollars aankondigde. Wat het meest interessant is, is dat JotForm 5 miljoen gebruikers bereikte zonder één cent aan externe financiering.’

Ali: ‘Ze vroegen onze hulp om de reden dat ik in eerste instantie verrast was: de bekendheid van JotForm verspreiden, zodat mensen buiten hun klanten hen ook konden ontdekken. Na maanden van samenwerken hebben we met hun team honderden interessante verhalen ontdekt en verteld die hen alleen al in ons eerste jaar miljoenen lezers hebben gebracht. Stel je nu voor hoeveel miljoenen dollars ze zouden moeten uitgeven als ze dat verkeer uit advertenties wilden halen. Het mooie van storytelling is dat het accumuleert. Dat wil zeggen, het verandert in een niet te stoppen groeimotor na een paar maanden van consistente productie.’

Betaal niet voor storytelling in een vroeg stadium

Als je op dit moment angstig denkt: “Ik moet nu meteen beginnen met het schrijven van verhalen”, haal dan diep adem. Je kunt maar één ding tegelijkertijd doen. Ali: ‘Er is zoveel te doen in de vroege fase van je bedrijf dat je misschien moet heroverwegen of investeren in verhalen vertellen in dit stadium goed voor je is. Je moet in de eerste plaats een product-market-fit vinden en er zijn zoveel andere dingen die je moet testen en uitzoeken. Stel dat je slechts € 100 hebt – je kan beter die € 100 uitgeven aan Facebook-advertenties, zodat je een beter idee krijgt over welke versie van je website beter converteert. Vergelijk dat met het uitgeven van €100 aan het inhuren van een freelance-schrijver en het verwachten van onmiddellijk verkeer nadat je een artikel publiceert. Onthoud dat storytelling een langetermijnplan is voordat je de sprong maakt. Na verloop van tijd heb je hopelijk de middelen. Als je in een vroeg stadium zou willen starten, raad ik aan om een ​​uur per dag te reserveren voor het schrijven.’